DOV magazine, voorjaar 2020

DOV MAGAZINE | 21 LEERORKEST Op zeven basisscholen en de Hans Petri school voor praktijkonderwijs leren bijna 500 kinderen en jongeren een akoestisch instru- ment te bespelen en in de bezetting van een symfonieorkest gezamenlijk muziekstukken ten gehore te brengen. ,,Muziek maakt slim”, zegt directeur Marco Brand. ,,Breinprofes- soren onderschrijven dat. Behalve slimmere levert het ook meer sociale kinderen op.” Het Leerorkest komt voort uit een aanpak voor kinderen in Venezuela die anders in de criminaliteit zouden belanden. In Nederland werd het concept om diezelfde reden opgepikt in Amsterdam Zuidoost. Momenteel zijn er in vijf steden Leerorkesten met koningin Máxima als ambassadeur. Online ,,De kinderen vinden het fantastisch en zijn zeer serieus aan de slag en zelfs buiten schooltijd. Ook kinderen met een beperking doen gewoon mee. Door muziek gaat dat vanzelf”, weet voorzitter Lucienne van der Lans. Alle reden voor het Leerorkest om alles op alles te zetten om tijdens de coronaslui- ting van de scholen ook online muziekles te kunnen geven. Ook nu de scholen weer open zijn, gaan de lessen online door met de ene helft van de kinderen in de klas en de anderen thuis. De lessen worden gegeven door 17 vakdocenten, zzp’ers, van wie een aantal ook dirigent is. Voor volgend schooljaar willen opnieuw twee scholen aanhaken als de finan - ciering rondkomt. Magisch De stichting is gesprekspartner bij het opstellen van de Dordtse onderwijsvisie 2020-2030. ,,Dordrecht heeft een lager oplei- dingsniveau dan in de rest van de provincie. En maar liefst 22 procent van de kinderen heeft een potentiele achterstand. Het vak muziek zou op elke school een vaste waarde moeten zijn, naast taal en rekenen. Muziekon- derwijs gaat deze kinderen helpen om door te stromen naar hoger onderwijs”, stelt Brand. Muziek maken legt nieuwe verbindingen in de hersenen, o.a. reken- en taallessen worden daardoor beter geabsorbeerd. Het geeft zelfvertrouwen, structuur en verantwoor- delijkheid; voor het instrument, maar ook voor het samen presteren. Luciënne van der Lans: ,,We merken dat in de klas. Na drie keer instrumentaal les in groepjes repeteert de gehele klas gezamenlijk als orkest. Ze kijken dan allemaal geconcentreerd naar de dirigent en willen dat het goed klinkt. Er gebeurt iets magisch. Het is ontroerend.” Bedrijfsleven De leerkrachten waren in het begin harstikke verbaasd, vertelt het tweetal. Brand: ,,Maar als je niet goed hebt gestudeerd, klinkt het voor de hele groep niet goed en dat willen ze niet. Dat kun je doortrekken naar later: je moet je werk gewoon doen, anders valt de opdracht in duigen. Het helpt kinderen, de toekomstige medewerkers in het bedrijfs- leven, leren leren en dat willen we als maat- schappij: een leven lang leren. Muziekonder - wijs vraagt een structurele investering, maar als gemeente en ondernemers kunnen we hier de vruchten van plukken.” Leerorkestdrechtsteden.nl LEERORKEST GAAT OOK ONLINE ‘ Muziekonderwijs verhoogt niveau van de stad’ Muziekonderwijs op basisscholen gaat Dordrecht helpen om het leerniveau op een hoger pijl te krijgen. En heeft daarmee een aanvullende waarde op de ontwikkeling van de stad. Dat is de boodschap van Luciënne van der Lans en Marco Brand van de stichting Leerorkest Drechtsteden.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=