DOV magazine, voorjaar 2020
In de showroom staan strepen en 1,5 meter stippen en er is desinfectiemiddel voor- handen. De werkplaats is nu voor bezoekers verboden terrein. ,,Auto’s worden ontsmet op alle aanrakingspunten en we werken veel met plastic hoezen en handschoenen. Het is een gedoe, maar wel zo veilig. In de werkplaats Marc Koppenjan bij de balie waar strepen op de vloer de juiste afstand aangeven. Een week was Toyota Louwman aan de Mijlweg dicht en werd enkel ontvangen op afspraak. Veel mensen durfden zelfs niet meer naar de werkplaats te komen. ,,Via een direct mailing hebben we onze klanten laten weten dat het veilig was om de auto’s te brengen of we halen de auto thuis op. En dat heeft gewerkt”, vertelt Marc Koppenjan van Toyota Louwman. zelf is ook gewoon doorgewerkt, maar de verkoop kwam aanvankelijk heel hard tot stilstand. De leasemaatschappijen hebben ook al laten weten dat ze voor september geen nieuwe auto’s willen hebben. Gelukkig hebben we met auto.nl sinds vier jaar een eigen leasemaatschappij en een online verkoopkanaal voor tweedehandsauto’s. Mensen kunnen hun aankoop gewoon gratis thuis laten afleveren en hebben twee weken bedenktijd. Daarvoor merken we in deze tijd waar steeds meer online gaat een groeiende belangstelling.” Toyota Louwman ziet online verkoop groeien TRAINER ROB VAN DER WEIDE ‘Schakelen en een nieuw product verzinnen’ ,,Vanuit de gedachte dat 90 procent van de e-learning modules niet wordt afgemaakt, bied ik mijn trainingen aan in een combinatie van online en offline, ofwel live om de groep een boost en inspiratie te geven. Maar half maart lag opeens alles stil. Zelfs vaste afnemers schoven hun opdrachten door naar september”, vertelt Rob van der Weide van Onlive Training. Maar de Dordtse ondernemer zat niet stil. ,,Het was schakelen en een nieuw product verzinnen. Ik heb de training met opdrachten helemaal online beschikbaar gemaakt, gekop- peld aan sessies in een Zoom-omgeving, materiaal voor thuis en persoonlijke coaching via de telefoon en/of videobellen. Zodat er toch communicatie plaatsvindt”, vertelt hij. Van der Weide traint veelal salesmanagers, binnen- en buitendienst medewerkers en bedrijfsmanagers. ,,Nu zet ik ook in op ondernemers die te maken hebben met deze situatie, en die een omslag moeten maken. Ik vond het erg leuk om het idee voor een andere opzet uit te werken en te maken. Ik heb daarvoor ook filmpjes moeten maken en nieuwe vaardigheden ontwikkeld.” Social media Op LinkedIn schreef hij blogs: hoe ga je vanuit jouw gedrag om met deze crisis? Wat is jouw personal color? En hij stuurde een mailing rond met een aanbieding. ,,Ik heb nu geen locatie en lunches nodig en heb geen reistijd, dus kan ik de training tegen een lager tarief aanbieden. Normaal krijg ik opdrachten vanuit mijn netwerk en doe ik acquisitie veelal face-to-face. Nu heb ik social media veel meer ingezet en daar krijg ik een boost van. Al ga ik langzaam ook weer mensen bezoeken en heb ik weer zicht op een training die gewoon live kan worden afgemaakt. We komen uit een markt waarin bedrijven weer investeerden in trai- ningen. Ik hoop dat de coronamaatregelen steeds meer versoepeld kunnen worden. We moeten nu uitkijken dat niet de hele economie om zeep wordt geholpen.” Rob van der Weide tijdens een live training in het Dordrechts Museum.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=